Denna sidan innehåller blandade bilder av
järnvägar och stationer m.m. från
Munkedal, och trakterna där omkring! Många av bilderna är från den smalspåriga banan som gick från Munkedals Bruk till Hamnen. Jag har nästan inga uppgifter om årtal m.m. men hoppas på Er hjälp med detta! Munkedals smalspåriga bruksjärnväg byggdes 1895 t.o.m. före Bohusbanan som invigdes i december 1903! Banan öppnades för trafik 12 augusti 1895, avsynades 9 oktober 1896 och lades ner 1955 då den blev normalspårig! Den skulle betjäna Munkedals Pappersbruk och togs i tjänst i slutet av 1890-talet! Den sträckte sig från översta delen av bruket till Munkedals Hamn, en sträcka på nästan 6 km. Historien om Munkedals Järnväg kan ni läsa här. (Extern länk)
Stort tack till nedanstående personer för uppgifter om en
del av bilderna! |
Bild 1 Stationen i Munkedal! Troligen från 10 juni 1950 - denna dag invigdes nämligen elektrisk drift på banan Uddevalla - Strömstad och även Smedberg - Lysekil. Tåget på bilden dras av dubbla! ellok litt Ha eller Hb. (Svårt att se men jag tror det är Hb 510 som är först ;-) Lägg också märke till vattenhästen på plattformen (i dammet) till vänster om tåget... Foto: Oscar Färdig Vill bara göra en rättelse på bild 1. Det är dubbla Hg-lok. Det som går först på din bild är troligen Hg 670, 676 eller 678. Det är svårt att avgöra, men jag tycker mig bestämt se först en 6 och sedan en 7. Den tredje siffan är svårare, men skulle kunna vaea en 0, 6 eller 8 i första hand. Givetvis även någon annan siffra. Det bakre loket som kom att gå först vidare till Strömstad är Hg 787. Det kan man tydligt se på ett par bilder i Facktidningen Signalen som var med och gjorde repotage om resan. Med vänlig hälsning Björn Bodin |
Bild 2 Stationen i Munkedal! Foto: Oscar Färdig |
Bild 3 Stationen i Munkedal! Bilden tagen från höjden där Ekebacken ligger idag! Det stora huset närmast kameran är nog "Sollidens pensionat" Vadholmen till vänster. Stationen syns några hus till höger om Solliden! Foto: Oscar Färdig |
Bild 4 Stationen i Munkedal! Foto: Oscar Färdig |
Bild 5 Stationen i Munkedal! Notera telefonkiosken till höger! Bilden tagen 1921 Foto: Oscar Färdig |
Bild 6 Stationen i Munkedal! Ett ånglok på väg söderut! Bilden är från 1908, några år efter Bohusbanans tillkomst. Den stora byggnaden är hotellet byggt 1904. Foto: Oscar Färdig |
Bild 206 Bohusbanan! Vid Tången! Jag bodde några år i början av 50-talet i huset rakt under motorvagnen! Tångebron och Örekilsälven syns till höger! Alla byggnaderna på bilden revs 69-70 för att ge plats för ny bro! Foto: Selma Sahlberg En ny bild från samma plats. Ang. bild nr 206, Bohusbanan, vid Tången. Efter att ha läst en av de senaste böckerna från SJK (Svenska JärnvägsKlubben alltså), Svenska Elmotorvagnar, är det trevligt att få se Lysekils Järnvägs DEVA-motorvagn på en bild från Munkedal. Motorvagnen i fråga hamnade ju sedan på SNJ (Stockholm-Nynäshamns järnväg), där den gick fram till elektrifieringen 1962. För övrigt har SJK givit ut en bok om SNJ också, där man kan läsa om alla fascinerande motorvagnar med olika ursprung som samlats där. Vad gäller Svenska Elmotorvagnar så passerar en uppväxt och litet till i minnet, då man åkt "arbetartåget" från Munkedal till Uddevalla (kl 06.12) med X3, skoltåg med X7 (kl 07.54), egentligen första ordinarie tåg från Strömstad, och sett X5 och X8 och åkt X7 till Lysekil alldeles före persontrafiken las ned dit. Dessutom gick det tidigare ett speciellt skoltåg, som startade i Rabbalshede, (kl 07.23 från Munkedal) som bestod av Hb plus 2 st. B6-vagnar. Det gick också ett motsvarande tåg från Ödsmål till Uddevalla. hälsar Per II |
Bild 84 Vattentornet på Munkedals station! Tingshuset vid Kvistrum skymtar i bakgrunden! Vilka herrarna är vet jag ej! Foto: Oscar Färdig |
Bild 85 Pumphuset! Här fanns en ångmaskin som drivkälla för att pumpa vatten till vattentornet på Munkedals station! Vattnet togs ur älven alldeles nedanför! Oscar Färdigs ateljé syns till höger! Bilden tagen 1908! Foto: Oscar Färdig |
Bild 79 Ångtåg på stationen! Troligen ett av den privata Lysekils Järnvägs tanklok. (De vände i Munkedal trots att linjen till Lysekil vek av från Bohusbanan i Smedberg.) Vacumbroms! Vattentornet i bakgrunden är rivet sedan många år men det finns ett liknande i Hällevadsholm... Foto: Oscar Färdig |
Bild 80 Tågolycka vid Gläborg! Gruset kördes med tåg från Råröd till Lysekilsbanan då den byggdes! Bilden visar det urspårade grusloket! Foto: Oscar Färdig |
Bild 81 Tågolycka vid Gläborg! Gruset kördes med tåg från Råröd till Lysekilsbanan då den byggdes! Bilden visar det urspårade grusloket! Foto: Oscar Färdig |
Bild 7 Stationen i Munkedal! Bilden tagen från Kovarneberget! Foto: Oscar Färdig |
Bild 8 Gläborgs station! Från invigningen av Lysekilsbanan 14 juni 1913! Foto: Oscar Färdig En ny bild från samma plats. |
Bild 9 Gläborgs station! Lysekilsbanan! Foto: Oscar Färdig En ny bild från samma plats. |
|
Bild 10 Stationen i Hallinden! Lysekilsbanan! Foto: Oscar Färdig |
Bild 4378 Stationen i Hallinden! Lysekilsbanan! Foto: Erik Togård |
Bild 13 Stationen i Brodalen! Lysekilsbanan! Foto: Oscar Färdig |
Bild 86 Paus i arbetet! Är det inte militäruniformer de har på sig? Notera personvagnen uppe till höger! Foto: Oscar Färdig |
Bild 82 Ånglok och grävmaskin! Bilden från Råröds grusgrop 1912! Grävmaskinen drevs med ved eller kol. Skopan rymde 2 kubikmeter! Banan gick från Lysekilsjärnvägen någonstans vid Leråker, och på den transporterades grus till Lysekilsbanan när den byggdes! Grävmaskinen kallades "Brödkyven" Foto: Oscar Färdig |
Bild 83 Ånglok på vändskiva! Detta är med 100% säkerhet lokstallet som fanns tvärs över spåren strax norr om Uddevalla C (inte i hamnen). Stallet byggdes 1903 och utvidgades med tiden med fler lokplatser. Det revs 1975 i samband med nya genomfartsleder för bl.a. f.d. E6 (innan Sunningeleden tillkom). Numera är det väl väg 44 som går där stallet låg. Som ersättning byggdes den tvåspåriga (elektrifierade) skötselhall som syns från ovannämnda väg på andra sidan spåren. Den höga banken som skymtar i bakgrunden av den gamla bilden är helt enkelt Lelångenbanan, 891 mm spårvidd, Uddevalla Hamn - Bengtsfors nedlagd under första halvan av 1960-talet. Foto: Oscar Färdig |
Bild 124 Järnvägsarbete! En hydraulisk anordning för att bocka upp nedstukade rälsändar. Foto: Oscar Färdig |
Bild 87 Järnvägsarbete! En hydraulisk anordning för att bocka upp nedstukade rälsändar. Foto: Oscar Färdig |
Bild 128 Ångtåg i Lysekil! Det var något jubileum eller något liknande! Bilden tagen maj eller juni 1972 tror jag! Foto: Morgan Westland |
Bild 130 Ångtåg i Lysekil! Bilden tagen maj eller juni 1972 tror jag! Foto: Morgan Westland |
Det finns mycket man skulle kunna säga om dina
fina bilder, de väcker mycket minnen. Men jag tänker kommentera bilderna
128-130: Det var inget jubileum. Svenska Järnvägsklubben (SJK) har under många år arrangerat resor på olika järnvägar både i Sverige och utomlands. Bilderna är från en sådan resa och tidpunkten stämmer nog bra. Det var alltså en resa som gjordes på Bohusbanan och på Lysekils Järnväg. Den startade en lördag morgon i Göteborg och ångtåget gick först till Uddevalla, där det var avstigning och promenad till hamnen där ångaren Bohuslän väntade. Under färden till Lysekil med Bohuslän serverades utsökt lunch (troligen ångbåtsbiff !), det var en fin resa i det vackra vädret. Under tiden som vi åkte med båten gick tåget tomt till Lysekil för att hämta upp oss resenärer. Vid färden tillbaka mot Uddevalla gjordes ett uppehåll i Munkedal där MJ nr 1 fick ta över som dragkraft i tåget. Vad jag kan minnas åkte vi både till bruket och till hamnen. Efter övernattning i Uddevalla startade tåget på söndag morgon på en färd till Strömstad och efter rundgång med loket och lunch gick returresan till Göteborg. Tyvärr fick SJK dåligt rykte efter den söndagen eftersom vi lämnade efter oss en del bränder i det torra fjolårsgräset. |
Loket som användes, SJ nr 1306 litt. S2, köptes
i början av 1970-talet av SJK för att användas för
sådana utflyktståg. Man befarade att det skulle bli svårt att arrangera ångtågsresor på SJ i framtiden, eftersom de sista resterna av ångloksdriften då höll på att avvecklas. Nu blev det ju inte riktigt så, det bildades flera andra föreningar som sparade ånglok som går att köra med. Efter att 1306 har varit deponerat hos Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVj) och där gått i museitrafiken ett antal år, överläts det i somras helt till NBVj av SJK. Hej då från Per II ("Per den andre" alltså. Under min Munkedalstid känd som "Per i Konsum") |
Bild 129 Persontåg på järnvägen till hamnen! Det var detta tåget som var i Lysekil tidigare på dagen. Sedan byttes till diesellok vid Munkedal! Detta bör väl vara enda gången som det har varit normalspåriga personvagnar på denna del av järnvägen! Bilden tagen maj eller juni 1972 tror jag! Foto: Morgan Westland |
Bild 11 Esslingen! Brukets normalspåriga diesellok! Ivan Dahlkvist i hytten? Foto: Oscar Färdig |
Bild 12 Esslingen diesellok vid hamnen! Detta är SJ:s lok! Foto: Åke Fransson |
Bild 336 Munkedals hamn! En tidig sommarmorgon efter 1955 med ett växlingsset med dieselloket i mitten. Foto: Oscar Färdig |
Bild 89 Munkedals hamn en tidig morgon! Saltkällefjorden är alldeles blank! Rälsbussen står vid hamnmagasinet! Foto: Oscar Färdig |
Bild 30 Rälsbuss på den normalspåriga banan! Bilden är förmodligen tagen vid "Kvarna"! Foto: Oscar Färdig |
Bild 4006 Rälsbuss på den normalspåriga banan! Foto: Selma Sahlberg |
Bild 4007 Lars Meyer tar betalt av Einar Karlsson. På bilden syns också Jan-Åke Hedlund och Bror Skreberg samt två okända. Foto: Selma Sahlberg |
Bild 205 Smalspåriga järnvägen! Lossning av kol vid Munkedals Hamn! 1932 Foto: Selma Sahlberg |
Bild 29 Smalspåriga järnvägen! Munkedals Hamn. Bilden tagen 1930 eller senare. När ÖSlJ renoverade vagnen på bilden häromåret så hittades en hälsning på insidan av träpanelen; J A Holmkvist år 1930. Det stämmer också med uppgifter i MJ boken om att vagnen renoverades det året. Personerna är Ture Johansson (Ture i berget) och pojken med lådkameran är Rune Färdig, son till Oscar! Ture var lokförare vid Bruket! Foto: Ejnar Smith |
Bild 126 Smalspåriga järnvägen, Munkedals hamn! Fotograferade 1948 eller senare, MJ köpte lok 6 det året. Foto: Selma Sahlberg |
Bild 127 Smalspåriga järnvägen, Munkedals hamn! Fotograferade 1948 eller senare, MJ köpte lok 6 det året. Foto: Selma Sahlberg |
Bild 73 Ånglok vid hamnen! Lok 3 bilden tagen mellan 1925 och 1940 Foto: Oscar Färdig |
Bild 88 Smalspåriga järnvägen! Lok 1 och vagn 1 1930 eller senare Ånglok med personvagn vid hamnmagasinet! Foto: ? Bilden äges av Kent Johansson |
Bild 18 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg mot "nedre" från hamnen! Foto: Oscar Färdig |
Bild 17 Vinterbild av smalspåriga järnvägen! Tåget på väg mot "nedre" från hamnen! Foto: Oscar Färdig |
Bild 16 Vinterbild av smalspåriga järnvägen! Tåget på väg mot "nedre" Lenas holme syns till vänster! Foto: Oscar Färdig |
Bild 15 Vinterbild av smalspåriga järnvägen! Risvarp syns till höger Foto: Oscar Färdig |
Bild 254 Smalspåriga järnvägen! Lok 2 med 4 Oo vagnar samt vagn 51 sist. Bilden är troligen tagen vid Risvarp! Foto: Selma Sahlberg |
Bild 19 Bro över SJ vid Åtorp! Bild efter 1950 när normalspåret elektrifierades. Det byggdes en ny bro när MJ breddades 1955 Den ser nybyggd ut på bilden och banvallslänterna är fria från växtlighet. Foto: Oscar Färdig |
Bild 23 Smalspåriga järnvägen! Lok 2 med två av de Norbergstillverkade tankvagnarna, personvagn 52 och en okänd vagn. Ånglok med tankvagn och personvagn! Vid nedre! Foto: Oscar Färdig En ny bild från samma plats. |
Bild 24 Smalspåriga järnvägen! Persontåg vid SJ:s spår! Från vänster fyra bröder Hedén från Kroklev: Olof, bruksarbetare, Johan, rektor, Gustaf, kassör (MAB) Sven, folkskollärare! Iklädd uniformsmössa Johan Smith, stationsföreståndare Munkedals nedre! 1905-1906! Foto: Oscar Färdig |
Bild 4112 Smalspåriga järnvägen! Gunnar Tholén ovanpå loket och Ivan Dahlqvist i hytten, vid Nedre! Foto: Oscar Färdig |
Bild 4114 Smalspåriga järnvägen! Persontåg vid Nedre. Foto: Oscar Färdig |
Bild 4007 Munkedal Nedre och centralstationen! Början 1900-talet Foto: Oscar Färdig |
Bild 4223 Munkedal Nedre. Foto: Oscar Färdig |
Bild 4008 Smalspåriga järnvägen! Från vänster, Pontus Hansson, Ebbe Elving, Ivar Smith, Johan Smith, Fredrik Smith, John Strömberg, Knut Mård, Ragnar Sahlin och Thorsten Fransson. Foto: Selma Sahlberg |
Bild 27 Smalspåriga järnvägen! Munkedal Nedre och centralstationen! Foto: Oscar Färdig |
Bild 25 Smalspåriga järnvägen! Lok 3 bilden tagen mellan 1925 och 1940 de åren MJ ägde loket Från vänster Johan Smith, Carl Sahlin, Ivan Dahlkvist, Einar Zachrisson! Loket kallades "Tysken" Foto: Oscar Färdig |
Bild 25_2 Vi tog en “historisk bild” på det inlånade Brigadloket vid vårt jubileum den 1-2 augusti. Det är samma bild som togs på 1930-talet med samma loktyp och uppsättning av personal där Johan Smith, Carl Sahlin, Ivan Dahlqvist och Einar Zachrisson stod vid lok nr 3 “Tysken”. På den “nya bilden står: Björn Jacobson, Ulf Pettersson, Rickard Johansson (sittande) och Torbjörn Blomqvist. Hälsningar Björn Jacobson |
Bild 28 Smalspåriga järnvägen! Munkedal Nedre! Sohlbergs till höger! Foto: Oscar Färdig En ny bild från samma plats. |
Bild 20 Järnvägen till hamnen! Bro över Örekilsälven vid Baja. Strax ovanför sammanflödet! Den är med 99% säkerhet tagen efter ombyggnaden till normalspår 1435 mm i början/mitten av 1950-talet. Alltså INTE smalspår 600 mm. Man kan lura sig på att spåret på bron har skyddsräler innanför normalspåret. Man göt inte betong då smalspåret byggdes på 1800-talet, och banan är nygrusad. Man ser stickspåret till höger i bakgrunden med lastbryggan där man t ex kunde tippa grus i vagnarna. Foto: Oscar Färdig |
Bild 131 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg över bron vid "Baja" till bruket Foto: Oscar Färdig |
Bild 165 Smalspåriga järnvägen! Baja! Foto: Selma Sahlberg |
Bild 166 Smalspåriga järnvägen! Baja! Bild från översvämningen 1926! Det var översvämning två år i rad, så det är inte bara nu för tiden det regnar "för" mycket! Foto: Selma Sahlberg |
Bild 202 Smalspåriga järnvägen! Baja! Bild från översvämningen 1927! Foto: Selma Sahlberg |
Bild 204 Smalspåriga järnvägen! Vid idrottsplatsen! Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 78 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg mot Bruket! Folkparken och idrottsplatsen syns till vänster! Pojkarna som står och tittar på är Tore Smith, och bröderna Berglie, Anders och Sven-Åke! Tidigt 50-tal Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 198 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg till Bruket! Passerar Bruksvägen strax norr om idrottsplatsen! 1930 Foto: Selma Sahlberg En ny bild från nästan samma plats. |
Bild 195 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg till Bruket! Början 30-tal Foto: Selma Sahlberg En ny bild från samma plats. |
Bild 125 Smalspåriga järnvägen, Munkedal Övre! Lok 2?, två lastade Io vagnar, en Norbergsbyggd tankvagn, okänd vagn samt sist vagn 52. Mitten 1940-talet! Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Bruk |
Bild 203 Smalspåriga järnvägen! Gunnar Tholén och Ivan Dahlqvist vid Övre! Pojken på gräsmattan till vänster är Bengt Svahn! Början 40-tal Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 76 Uttjänt ånglok vid Övre! Lok 2 fortfarande helt medan pannan till lok 1 ligger bredvid spåret och lok 5 står halvskrotat på spåret. Bilden omkring 1955 Foto: ? Bilden äges av Sven Karlsson |
Bild 77 Uttjänt ånglok vid Övre! Pannan till lok 1 på marken och det halvskrotade lok 5 på spåret. Foto: ? Bilden äges av Sven Karlsson |
Bild 191 Smalspåriga järnvägen! Tåget på väg från Bruket! Början 30-tal Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 21 Vagnar lastade med rullar! Lok 5 och tre lastade Io vagnar bild efter 1940. Lok 5 köptes från Stavsjö Järnväg det året. Spritfabriken skymtar ovanför lokhytten! Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 187 Smalspåriga järnvägen! Bild från broraset vid Bruket 1935! Ovanligt med så mycket vatten i älven i februari! Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 188 Smalspåriga järnvägen! Bild från broraset vid Bruket 1935! Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 4005 Smalspåriga järnvägen! Järnvägsövergång på Bruksvägen. Foto: Selma Sahlberg Bilden äges av Munkedals Hembygdsmuseum |
Bild 4034 Smalspåriga järnvägen! Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 4017 Ånglok i "Barkegården" Munkedals Bruk. Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 4018 Ånglok. Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 4107 Smalspåriga järnvägen! Vid Bruket. Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 4113 Smalspåriga järnvägen! Vid Bruket. Foto: Oscar Färdig En ny bild från samma plats. |
Bild 14 Vagnar lastade med rullar! Smalspårigt! Förrådet syns i bakgrunden! Troligtvis lok 5 med tre lastade Io vagnar! Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 22 Två ånglok på bruksområdet! Lok 6 ock lok 1. Denna bild är också speciell då man här ser smalspåriga ånglok i förgrunden och en del av de begagnade gamla normalspårsvagnarna som MJ köpte av (jag tror det var?) Säröbanan i samband med ombyggnaden. Bilden måste alltså vara från ombyggnadstiden smal >>> normal! Jag minns dem väl - de hade glidlager och saknade tryckluftbroms/bromsledning. Dessa vagnar kopplades alltid sist om man även hade "riktiga" SJ-vagnar med i tåget då ju SJ-vagnarna kunde bromsas från loket. Bruket skaffade också senare? några egna moderna oljetankvagnar med munksymbolen på tanken och tryckluftbroms naturligtvis... Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 26 Smalspåriga järnvägen! Vintrig bild av lok 3 bilden tagen mellan 1925 och 1940 de åren MJ ägde loket Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 72 Personvagn till smalspår lossas vid SJ! Det är en intressant bild som med all sannolikhet visar lossningen av de inköpta vagnarna från Anneberg Ormaryds Järnväg, AOJ år 1935 på Munkedals Nedre. Att vagnen lossas ser man inte bara på karlarnas påskjutningar utan också att vagnen ( som senare kom att kallas MJ 52) har de typiska plattformsgrindar och räcken som AOJ hade, samt att mitt på vagnen sitter märkningen AOJ kvar. På Munkedal så ändrade man plattformsgrindarna. Bredvid vagnen så står den andra inköpta vagnen (på MJ kallad 51). Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 74 Ångloket 6:ans sista färd! Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |
Bild 75 Ångloket 6:ans sista färd! Foto: Oscar Färdig Bilden äges av Kurt Färdig |